ORIZONTAL : 1) Retrăirea unei fericiri demult apuse, reprodusă în poezia din titlul nostru, apărută în 1883, exprimând legea fundamentală a destinului, ce concretizează filozofia eminesciană – Abis! 2) Aflat în mijlocul naturii, măsurând dimensiunile acesteia în prisma sufletului său, deodată, poetul se găseşte în faţa unui personaj, pe care îl întreabă: De ce...? – Diviziune literară – Localitate în Norvengia. 3) Procesul sufletesc asemănător este surprins şi în gândirea cugetătorului din Scrisoarea I: Soarele, ce azi e mândru, el îl vede trist şi roş / Cum se 'nchide ca... printre nori întunecoşi (2 cuv.) – Miroase - adormitoare văzduhul îl îngreun' / Căci vântul... -a de flori de teiu troiene (Strigoii).. 4) A folosi de două ori expresiile mai departe şi mai încet, pentru a sugera stingerea treptată a sunetului de corn – Din Sărmanul Dionis: călugărul nostru trece ca o umbră aspru-zugrăvită prin lungile şi întunecoasele... 5) În armonia universului, poetul vede dulceaţa dorului de moarte: Mai departe, mai departe, / Mai încet, tot mai încet, / ...-mi nemângâiet. 6) Unităţi de năsură pentru suprafeţe de teren – În Egipetul întâlnim splendide inversiuni poetice: Ale piramidei visuri, ale Nilului... unde, / Ale trestiilor sunet – Rele! 7) Motivul lunii se face prezent şi în poezia din titlul nostru: Peste vârfuri... lună – Listă! – Poezia se încheie cu interogaţie retorică: ... suna-vei, dulce corn, / Pentru mine vre odată? 8) Din proza populară: Ea era culcata pe patul... cel alb – Mereu va plânge..., noi vom dormi mereu (O, mamă) – Râu în Coasta de Fildeş. 9) Zeu al boşimanilor – Care se publică pentr întâia oară, precum această poezie într-un volum, cu prefaţa semnată de Titu Maiorescu (pl.). 10) Fragment din aprecierile critice ale acestuia: „Eminescu este un om al timpului modern, cultura lui individuală stă la nivelul culturii europene – Uniune. 11) Lună, şi în poezia La Bucovina: Când pe bolta brună tremură Selene, / Cu un pas melodic, cu un pas... – Ceea ce, în filozofia eminesciană, corespunde realităţii: frecerea este legea respectată de toate fenomenele vieţii. 12) Stare sufletească apăsătoare, sugerată în versul: Melancolic cornul sună – Despre cele „rele” în Înger şi demon: C-o punându-le la..., tu viaţa-ţi risipeşti.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
Dicţionar:
ULA, NZO, NNA, ATS, GEA, ETAT.
Consultarea textului
Peste
varfuri trece luna, Codru-si bate frunza lin, Peste ramuri de arin Melancolic codrul suna. Mai departe,mai departe, Mai incet, tot mai incet, Sufletu-mi nemangaiet Indulcit cu dor de moarte. |
De ce taci, cand femecata Inima-mi spre tine intorn? Mai suna-vei, dulce corn, Pentru mïne vreodata? |
Imaginile vizuale in poezia Peste varfuri de Mihai Eminescu (luna trece peste codrul de arini) se impletesc cu cele auditive, care predomina (codru-si bate frunza lin – fosneste; cornul suna). In poezia Peste varfuri de Mihai Eminescu noaptea simbolizeaza intunericul mortii, iar sunetul melancolic al cornului – dorul unui suflet nemangaiet, invocate de poet in strofa a doua.
Interogatiile din ultima strofa a poeziei Peste varfuri exprima un sentiment apasator de singuratate. Corespondenta dintre cadrul natural si starea sufleteasca a poetului se realizeaza si prin elemente stilistice: epitetele lin, melancolic, nemangaiet, de moarte, fermecata, dulce sintetizeaza atitudinea poetului in fata mortii, pe care o considera o dulce si trista izbavire; repetitiile mai departe, mai departe, mai incet, tot mai incet imprima un ritm ascendent sentimentului de dor si intensificarea detasarii eului liric de lume; numeroasele inversiuni, prezente in toate strofele, au rolul de sublinia importanta unor cuvinte sau grupuri de cuvinte (melancolic, sufletu-mi nemangaiet), dar si de a pastra structura versurilor.
Pentru realizarea ritmului, masurii (de 7-8 silabe) si rimei imbratisate, poetul recurge la licente (folosirea substantivului luna la forma nearticulata in prima strofa si segmentarea adverbului vreodata in ultimul vers), la suprimarea unor sunete si rostirea impreuna a unor cuvinte (codru-si, sufletu-mi, tine-ntorn), la regionalisme (nemangaiet) si arhaisme (intorn).
1
C
|
2
U
|
3
N
|
4
O
|
5
S
|
6
C
|
7
U
|
8
T
|
9
|
10
A
|
11
D
|
12
a
|
2
A
|
D
|
E
|
S
|
E
|
A
|
R
|
E
|
C
|
E
|
||
3
N
|
A
|
L
|
T
|
P
|
R
|
I
|
V
|
E
|
S
|
C
|
|
4
D
|
A
|
E
|
I
|
A
|
S
|
A
|
L
|
U
|
|||
5
E
|
L
|
A
|
M
|
A
|
N
|
T
|
A
|
U
|
R
|
||
6
L
|
A
|
C
|
V
|
E
|
D
|
E
|
A
|
N
|
A
|
||
7
A
|
U
|
R
|
A
|
P
|
U
|
T
|
N
|
A
|
T
|
||
8
|
D
|
E
|
P
|
E
|
R
|
E
|
T
|
R
|
A
|
I
|
|
9
S
|
A
|
R
|
I
|
N
|
I
|
I
|
G
|
U
|
|||
10
U
|
O
|
I
|
I
|
U
|
A
|
C
|
I
|
Z
|
I
|
||
11
A
|
J
|
U
|
N
|
S
|
A
|
R
|
N
|
I
|
T
|
||
12
V
|
E
|
R
|
S
|
I
|
F
|
I
|
C
|
A
|
T
|
I
|
E
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu