sâmbătă, 2 februarie 2013

"Povestea teiului", de M.Eminescu, in cuvinte incrucisate

Din poezia populară şi-a însuşit Eminescu armonia, uneori onomatopeică, a versurilor sale. TITU MAIORESCU


ORIZONTAL : 1) Lăcaş pentru serviciul divin, căruia îi este destinată soarta eroinei, Blanca – Înfrângându-şi teama faţă de convenţiile sociale, Blanca pleacă în codru, unde ...din farmece Ea tresare / Şi privind uimită-n lături. 2) Cadrul natural este mirific: Cerul stelele-şi... / Solii dulci ai lungii linişti– În această somtuoasă împărăţie verde ea întâlneşte un tânăr frumos, un fel de zeu al pădurii, de care prinde drag: Iară inima-i se împle / De un... dureros. 3) ...în timp ce natura o copleşeşte cu o dulce ameţeală: ... vine din arinişti, / Cu miroase o îmbată – Adevărate. 4) Sufix cu sens de „calitate” – Pădurea este mai ispititoare decât mânăstirea: ... plângi, gândind aiurea – Nescafe. 5) Eroina iubeşte dansul, muzica, nu chiliile... – Splendoare, măreţie. 6) Din Scrisoarea III: Împăraţi pe care lumea nu... să-i mai încapă / Au venit şi-n ţara asta de-au cerut pământ şi apă – Si din Făt Frumos din tei (prima variantă din titlul nostru): Şi plângând înfrână calul, / Calul ei cel alb ca... (neart.) – Îmbrăcându- ...-n veşmântu-i, / Lepădând viaţa lumii. 7) Campion – National Recovery Administration (siglă) – Fir de urzeală. 8) Cu miroase o îmbată, / Cerul... –şi arată(neart.) – Localitate în Egipt. 9) Împreună cu tânărul, fata pleacă în lume: Tot alături călăresc, / Nu au grija nimănuia, / Şi de dragi... altuia, / Ei din ochi se prăpădesc(pl.) – Cafeniu-deschis – Vede-un tânăr chiar alături, / Pe-un... negru e călare. 10) Zeitate egipteană Din Sara pe deal: Lângă salcâm sta-vom... noaptea întreagă– Bianca trece peste datoria-i de fiică, nemaiascultându-şi părinţii: Mâna ea la ochi şi-o ţine, / Toate minţile-şi... . 11) Categorie superioară – Unde... , gândind aiurea. 12) Ademenire – Localitate rurală.




 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1
 
2
 
3
 
 
4
 
 
5
 
 
6
 
 
7
 
 
 
8
 
 
 
9
 
 
10
 
 
11
 
12
 

VERTICAL: 1) Tatăl, către fiică: Pentru drumul cel de... / De cu azi te pregăteşte – Fiica, replicând, îşi mărturiseşte pasiunile: Danţul, muzica... 2) ... strigă şi nu se-ndură, / Capu-i cade pe-alui umăr– Părintele rămâne intransigent: Ştiu mai bine ce-ţi prieşte, / Cum am... , aşa rămâne – În mijloc de codru-ajunse / Lângă teiul... şi vechi, / Unde-izvorul cel în vrajă / Sună dulce în urechi(din Făt-Frumos din tei). 3) Bianca, ştii că din iubire / Făr’ de lege te-ai...Îngânat de glas de ape / Cânt-un corn cu-nduioşare / Tot mai tare... mai tare, / Mai aproape, mai aproape – Scoase dei fire! 4) Fir textil – Decizie.5) ... fără de număr / El îi soarbe de pe gură(sing.)– Imită strigătul broaştelor. 6) Trecut-au... , altă capodoperă a barbului (neart.) – Calu-i... un bun tovarăş, / Înşeuat aşteapt-afară, / Ea picioru-l pune-n scară / Şi la codru pleacă iarăşi (pl.).7) Intră-n lift – Iar izvorul, prins de vrajă, / Răsare, sunând... valuri– În plină feerie! – Literă grecească.8) De mare valoare (fem., pl.) – Oare ochii... o mint, / Sau aievea-i, adevăru-i? / Flori de tei el are-n păru-i / Şi la şold un corn de-argint Se tot duc, se duc mereu. / Trec în umbră, pier în vale, / Iară cornul plin de... / Sună dulce, sună greu. 9) Epoci – O desmiardă ş-o întreabă, / Iar ea... şi-o ascunde, / Şi aşade-ncet răspunde / Cu o voce dulce, slabă– A oferi. 10)Cu o... îl respinge, / Dar se simte prinsă-n braţe, / De-o durere, de-o dulceaţă / Pieptul, inima-i se strânge– Despre teiul cel vechi şi sfânt: Ce cu flori pân-în pământ / Un izvor vrăjit...(part.).11) Foarte frumos, minunat, divin (fig.) – Dar prin codri ea pătrunde / ... teiul vechi şi sfânt. 12)Pe... le-ndrăgii, / Nu chiliile pustii– Scriitor flamand.


Dicţionar:ESC, NRA, ASL, LAET.
Nicolae Vicolov



ALTE CAREURI CU EMINESCU









Consultarea textului

 

- Blanca, stii ca din iubire
Far' de lege te-ai nascut;
Am jurat de la-nceput
Pe Hristos sa-l iei de mire!

Îmbracându-te-n vesmântu-i,
Lepadând viata lumii,
Vei spasi gresala mumii
Si de-o crima tu ma mântui.

- Traiul lumii, draga tata,
Cine vor, aceia lese-l,
Dara sufletul mi-e vesel,
Tineretea luminata;

Dantul, muzica, padurea,
Pe acestea le-ndragii,
Nu chiliile pustii
Unde plângi, gândind aiurea!

- Stiu mai bine ce-ti prieste,
Cum am spus, asa ramâne;
Pentru drumul cel de mâine
De cu azi te pregateste!

Mâna Ea la ochi si-o tine,
Toate mintile-si aduna,
Sa ia lumea-n cap, nebuna,
Parc-atâta-i mai ramâne.

Calu-i alb, un bun tovaras,
Înseuat asteapt-afara,
Ea picioru-l pune-n scara
Si la codru pleaca iarasi.

Sara vine din arinisti,
Cu miroase o îmbata,
Cerul stelele-si arata,
Solii dulci ai lungii linisti.

Dar prin codri ea patrunde
Lânga teiul vechi si sfânt,
Ce cu flori pân-în pamânt
Un izvor vrajit ascunde.

Îngânat de glas de ape
Cânt-un corn cu-nduiosare
Tot mai tare si mai tare,
Mai aproape, mai aproape;

Iar izvorul, prins de vraja,
Rasarea, sunând din valuri -
Sus în codri de pe dealuri
Luna blânda tine straja. -

 
Ca din farmec Ea tresare,
Si privind uimita-n laturi,
Vede-un tânar chiar alaturi,
Pe-un cal negru e calare...

Oare ochii ei o mint,
Sau aievea-i, adevaru-i?
Flori de tei el are-n paru-i
Si la sold un corn de-argint.

Ea privi atunci în jos,
Trece mâna pe la tâmple,
Iara inima-i se umple
De un farmec dureros.

El se da tot mai aproape
Si cersea copilareste;
Al ei suflet se rapeste
De închide-a ei pleoape.

Cu o mâna îl respinge,
Dar se simte prinsa-n brate,
De-o durere, de-o dulceata
Pieptul, inima-i se strânge.

Ar striga... si nu se-ndura,
Capu-i cade pe-a lui umar,
Sarutari fara de numar
El îi soarbe de pe gura;

O desmiarda s-o întreaba,
Iar ea fata si-o ascunde,
Si asa de-ncet raspunde
Cu o voce dulce, slaba.

Tot alaturi calaresc,
Nu au grija nimanuia,
Si de dragi unul altuia
Ei din ochi se prapadesc;

Se tot duc, se duc mereu,
Trec în umbra, pier în vale,
Iara cornul plin de jale
Suna dulce, suna greu.

Blându-i sunet se împarte
Peste vai împrastiet,
Mai încet, tot mai încet,
Mai departe... mai departe...

Sus în brazii de pe dealuri
Luna-n urma tine straja,
Iar izvorul, prins de vraja,
Rasarea sunând din valuri.
 

M.Eminescu este poetul reprezentativ al literaturii române , " poetul nepereche" creator al unei opere care străbate timpul cu o forţă nealterată , trăind într-o perpetuă actualitate .

Poemele "Povestea teiului" şi "Făt-Frumos din tei" datează din perioada în care Eminescu caută modul în care să realizeze un poem de specific naţional . Poemele sunt identice ca temă şi ca motiv însă ele se fac diferite prin felul de expunere a autorului , deasemenea prin încheerea lor care evidenţiază imagini simbolice diferite cum ar fi " cornul" a cărui imagine apare mai des şi cu o însemnătate mai mare în" Povestea teiului" iar imaginea " calului alb" ce simbolizează timpul, trupul angelic , destinul cast, apare cu o simbolică mai mare în" Făt-Frumos din tei" .

Primele cinci strofe din poeme sugerează un dialog între Blanca şi tatăl ei , axat pe două concepte fundamentale despre lume şi viaţă ; tatăl îi hotărăşte aşezarea într-un schit , spre a duce o viaţă astetică , pentru ca să răscumpere păcatul părintesc , însă Blanca se opune, ea respinge hotărîrea tatălui pentrucă ea nu poate să conceapă lumea ca univers al sacrificiului ; lumea ei reese din sufletu-i tînăr , vesel, doritor de dragoste , de joc în "Făt-Frumos din tei" şi de danţ , muzică , pădure în "Povestea Teiului ". , însă hotărîrea tatălui este fermă ceea ce şi determină o reacţie romantică , un refugiu în codru , o evaziune faţă de realitate , care se prefigurează în strofa a şaptea ; tot aici ne apare pentru prima dată calul alb( atît în Făt-frumos , cît şi-nPovestea teiului.) care-i devine bun tovarăş ..

În centrul peisajului eminescian se află codrul , izvorul şi teiul , un peisaj mitic în a cărui adîncime simbolică se concentrează natura , iubirea , timpul , sub incideanţa vrajei magice . Ea refuză viaţa monahală hărăzită de tatăl ei şi fuge în codrul ,la izvorul vrăjit , lîngă teiul vechi şi sfînt .Vraja este un element definitoriu al poieziei sacre , magico – mitice, deoarece e chiar cîntecul naturii care adoarme şi metamorfizează.

Evaziunea ei în codru pare o împlinire a unui destin , dar şi rezultatul unei opţiuni . Codrul devine un lăcaş de refugiu pentru sufletele rătăcite , un loc plin de vrajă , o regăsire a imaginarului ; în următoarele versuri autorul interferează sentimentul iubiri cu sunetele şi peisajele naturii . Evadarea în codru se produce în timpul înserării "Cînd a serii raze roşii / Asfinţind din ceruri scapă…" în "Făt-Frumos din tei" şi în "Ppovestea teiului": "Sara vine din arinişti../ Cerul stelele îşi arată …".

Într-un asemenea context Eminescu descoperă spiritul teiului sacru care se confundă cu murmurul izvorului ce curge de sub el în mijlocul codrului . Pe lîngă acest peisaj miraculos al codrului autorul în" Pvestea teiului " mai adaugă şi simbolul lunii ce în "Făt -Frumos " apare abia la sfrşitul operei , cînd se realizează iubirea . Luna ,astrul selenar în asociere cu toate celelante elemente al cadrului natural , are un rol privilegiat , ea contribuie la realizarea atmosferii de extaz şi insomnie .

Luna tuteleaza întreaga fire şi mai ales pe îndrăgostiţi : ea varsă linişte şi somn , dă o stălucire halucinantă izvorului, umplîndul de vrajă . În opera eminesciană luna mai apare sub simbolica unui străjer , astru ocrotitor al îndrăgostiţilor , sursă de lumină în întunericul gros al nopţii. În" Povestea Teiului" ea îşi păstrează semnificaţiile , răsărind înaite de apariţiei lui Făt- Frumos . Făt-Frumos este tînărul ce răsare din tei în faţa fetei rătăcite , în mijloc de pădure , lîngă izvor . Portretul fixează o imagine voievodală , purtînd drept coroană flori de tei .

Exteriorul tînărului ne este relatat mai bine în "Făt-Frumos din tei", unde imaginea lui ne apare mai mult sugerînd zburătorul ,sub forma unui personaj malefic " cu ochi mari , plini de vis, cu părul negru şi la şold un corn de argint" în soţit de un cal negru ce sugerează un destin de păcat , ca o consecinţă de naştere din păcat :el o ispiteşte cu cîntecul lui de dor sau de jale , aducînd-o într-o altă lume "..Dar ei trec , se pierd în codrii …" . Idila împleteşte sentimentul de iubire cu sentimentul naturii… "/… numai murmurul cel dulce /Din izvorul fermecat /Asurzeşte melancolic /A lor suflet îmbătat .

Sfarşitul acestor opere se conturează diferit : în "Făt Frumos din tei" autorul pune acentul pe imaginea calului ce în mod simbolic o părăseşte pe eroină , ce ne sugerează despărţire ei de destinul alb al feciaorei , " Dar frumoasa lui stăpînă /A rămas pierdută-n lume " , adică şi-a pierdut şi sufletul ."Povestea teiului " sfîrşeşte cu note filosofice , aici se conturează simbolistica cornului care ne cîntă trista amintire a visului frumos ce se îndepărtează de acel cadru acrotitor al naturii şi tot aici ne apare luna ce vegeaza blând asupra cuplului amoros .

Aşa privind , putem înţelege cum se scrie o poveste de dragoste de un farmec dureros şi cum ea transcede sacrul transformîndu-se în real , în istorie , cum visul se înceţoşează , pe musură ce trece timpul , şi puterea cornului dătător de viaţă se pierde tot mai mult " Se tot duc se duc mereu ,/Trec în umbră ,pier în vale …..

 
 

Solutia careului: Povestea codrului

 

1
i
2
m
3
p
4
a
5
r
6
a
7
t
8
i
 
 
10
d
11
p
12
a
2
S
 
O
 
A
 
R
 
E
 
 
 
R
 
A
 
M
 
U
 
R
 
I
3
I
 
A
 
R
 
A
 
 
 
P
 
O
 
T
 
I
 
C
 
I
 
 
 
 
 
R
 
E
 
P
 
E
 
Z
 
I
 
 
 
L
 
U
 
N
 
A
5
S
 
T
 
A
 
 
 
S
 
T
 
E
 
M
 
A
 
 
 
T
 
S
6
I
 
E
 
 
 
T
 
T
 
 
 
N
 
A
 
 
 
O
 
R
 
E
7
N
 
 
 
O
 
R
 
I
 
S
 
I
 
C
 
E
 
 
 
E
 
M
8
G
 
U
 
 
 
I
 
C
 
E
 
 
 
A
 
S
 
S
 
 
 
A
9 U
 
M
 
I
 
L
 
 
 
C
 
U
 
R
 
T
 
E
 
A
 
N
10 R
 
B
 
A
 
 
 
J
 
O
 
S
 
 
 
E
 
M
 
M
 
A
11
E
 
R
 
A
 
U
 
 
 
L
 
O
 
R
 
 
 
N
 
O
 
R
12
L
 
A
 
N
 
G
 
A
 
 
 
R
 
A
 
S
 
A
 
R
 
E

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu